Møt Lillian Uthus Mathisen
- geirgjervan
- 10. okt.
- 2 min lesing
Lillian Uthus Mathisen er seniorrådgiver i Sintef Community, avdeling infrastruktur, og har bred erfaring med å utvikle nye løsninger for asfalt og andre materialer i veibygging. Gjennom hele sin karriere har hun vært opptatt av å finne bærekraftige løsninger for bransjen.
I BVM-prosjektet leder Lillian delprosjekt tre. Hun leder arbeidet med å utvikle og gjennomføre piloter med alternative materialer og overskuddsmaterialer i alle deler av veikroppen. Lillian og teamet tester og dokumenterer de nye løsningene med særlig vekt på å redusere bruken av nye ressurser, sirkularitet og utvikle ny kunnskap om materialer i vegkroppen.

Motivasjonen hennes er tydelig
- Jeg ser at vi trenger en omstilling i hvordan vi bygger veier. Vi har en historie med ubegrensede ressurser. Nå må tenke gjenbruk og alternativt. Det motiverer meg å forsøke å ligge i forkant av denne omstillingen. Vi gjør piloter med biprodukter fra metallindustri og gravemasser på en kvalitetsmessig god måte, forklarer Lillian.
Lillian har forventninger til bruken av SiGS i fremtidige løsninger. Sommeren 2024 ble bi-produktet fra smelteverket Eramet brukt i en strekning med forsterkningslag som ble lagt på den nye E39 gjennom Lyngdal.
- Det så lovende ut allerede da vi la SiGS i oppbyggingen av veikroppen og da vi la asfalten. Når vi samler analysene fra pilotene og erfaringer så gleder vi oss til å se resultatene. Vi er spente, for dette bi-produktet spesifikt og andre bi-produktet blir ikke brukt i dag, men legges på deponier, forklarer hun.
Vi er spesielt stolte over å ha vært først ute med å produsere og legge ut en 100 prosent sirkulær asfaltkonstruksjon med tre ulike asfalttyper på en fire-felts motorvei. Vi har gjennom dette bevist at det er praktisk mulig å produsere asfalt uten jomfruelige fossile materialer. Asfalten tilfredsstiller også alle krav som stilles til ordinær asfalt.

Fra venstre Marit Fladvad(Sintef Community), Petter Fossheim(Velde) og Lillian Uthus Mathiesen(Sintef Community). Bildet er tatt under legging av sirkulær asfalt på ny E39 gjennom Lyngdal.
Første sluttrapport
Nå har hun også levert den første sluttrapporten etter en pilot. Den rapporten finner du beskrevet på et annet sted i dette nyhetsbrevet.
- Det er veldig gøy å levere et sluttprodukt etter en pilot. Det er lang planlegging, å gjennomføre pilotene er alltid utfordrende, og viktig med en sluttrapport. Særlig når vi kan dokumentere løsninger som bidrar til å redusere utslippene av klimagasser, og som er mer bærekraftige enn dagens løsninger.
Les mer om sluttrapporten
Stor tro på at prosjektet vil gi varige endringer
- Vi forventer at kunnskapen rundt piloteringen blir etterspurt og benyttet. Vi håper at pilotene kan gi grunnlag for å si mer om levetid til alternative løsninger og materialer. Vi forventer at ressursbruken til veibygging går ned når vi bruker materialer mer effektivt, og vi kan skape sirkularitet med bruken av materialene.



Kommentarer