top of page

Asfaltmasser med trefiber

  • geirgjervan
  • 10. okt.
  • 2 min lesing

Nå er den første sluttrapporten klar. Dette er en viktig milepæl for prosjektet. Målet med piloten var å teste og dokumentere bruk av nyutviklet trefiber fra Rygene–Smith & Thommesen. Dette produktet ble brukt som tilsetning i asfalt, for å gjøre asfaltproduksjon og legging av asfalten mer bærekraftig og miljøvennlig.


Piloten viser at trefiber fra norsk treflis kan erstatte returpapirfiber i asfalt, gir lavere klimaavtrykk, og fungerer minst like godt teknisk. Dette er et viktig steg mot grønnere og mer bærekraftig veibygging.

ree

 Piloten med trefiber i asfalt ble gjennomført på E39 Skorgedalsvegen i Vestnes kommune. Selve utleggingen og prøvetakingen fant sted i juni 2024. Byggherre for denne piloten var Statens vegvesen. Asfalten i piloten ble lagt av Veidekke Asfalt AS, som også var en av hovedpartnerne i prosjektet. De samarbeidet med fiberprodusenten Rygene–Smith & Thommesen om å utvikle og teste trefiber i asfaltmasser.

 

I piloten ble det testet to nyutviklede trefiberpellets, betegnet som Tv10 og Tv12, utviklet av Rygene–Smith & Thommesen. Begge typene er basert på ren treflis fra sagbruk, og inneholder ikke fyllstoffer eller rester fra returpapir, slik tradisjonelle fiber ofte gjør.


Pelletsene er bundet med et grønt, biobasert bindemiddel som erstatter fossilt bitumen. Dette gir både lavere klimaavtrykk og bedre tekniske egenskaper, som redusert avrenning av bindemiddel og jevnere fordeling i asfaltmassen.

ree

 

Det kan også være nyttig å nevne at Veidekke og Rygene delte den økonomiske risikoen, mens Statens vegvesen tok ansvar for eventuelle problemer på veien.


ree

– Skal trefiber bli en kommersiell løsning i asfaltproduksjon, må vi løse noen viktige utfordringer. For det første må produksjonen skaleres opp slik at vi kan levere nok fiber til hele markedet. Videre må vi dokumentere langtidseffektene på levetid og vedlikeholdsbehov, ikke bare de gode resultatene vi har sett i piloten. Vi vet også at ulike asfaltfabrikker har forskjellige systemer, så vi trenger flere tester i ulike anlegg. I tillegg må vi sikre at løsningen oppfyller alle standarder og får den nødvendige godkjenningen. Og til slutt handler det om markedsaksept – entreprenører og byggherrer må ha tillit til at dette både fungerer teknisk og gir en reell klimagevinst, sier Lillian Uthus Mathisen SINTEF Community.




 
 
 

Siste innlegg

Se alle
Nyhetsbrevet for oktober 2025

Vi har fått den første sluttrapporten fra en av våre piloter. Det er en viktig milepæl for prosjektet, og markerer at vi går inn i en lang sluttspurt. Nå kommer sluttrapportene med jevne mellomrom uto

 
 
 

Kommentarer


Melde deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste oppdateringene fra prosjektet. 

Takk for din påmelding!

(+47) 926 22 203

© 2035 av Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging

bottom of page