top of page

– Vi må utfordre regelverket for å bygge mer bærekraftig

  • geirgjervan
  • 25. nov.
  • 2 min lesing

SINTEF-forskeren leder delprosjektet om tunnel i BVM-prosjektet. Målet er klart: mindre utslipp av CO₂, smartere materialbruk og løsninger som kan endre hele bransjen.


– Dette prosjektet er midt i blinken for oss, sier Helene Strømsvik, seniorforsker og ingeniørgeolog i SINTEF. Hun har ansvaret for delprosjektet som handler om tunneler – et område med store muligheter for både innovasjon og betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser.

Helene Strømsvik, seniorforsker og ingeniørgeolog i SINTEF. Foto: Stian Skjerping, Screen story
Helene Strømsvik, seniorforsker og ingeniørgeolog i SINTEF. Foto: Stian Skjerping, Screen story

BVM-prosjektet skal teste og verifisere nye teknologier som kan redusere utslipp og øke sirkulariteten i veibygging. For Helene handler det om mer enn forskning:– Vi ønsker å utvikle løsninger som faktisk tas i bruk ute på anleggene. Det er anvendt forskning i praksis.


Samarbeid gir resultater

Helene trekker frem samarbeidet som en nøkkelfaktor:– Det er et unikt prosjekt med leverandører, entreprenører, byggherrer og konsulenter rundt samme bord. Det gir et enormt læringsutbytte.


For henne er bærekraft både faglig og personlig: – Det handler om å bruke ressursene riktig og redusere behovet for å hente ut nye masser.


Helene Strømsvik, seniorforsker og ingeniørgeolog i SINTEF. Foto: Stian Skjerping, Screen story
Helene Strømsvik, seniorforsker og ingeniørgeolog i SINTEF. Foto: Stian Skjerping, Screen story

Tester alt fra injeksjonsmasse til tekniske rom

Delprosjektet dekker hele spekteret av tunnelarbeid – fra berginjeksjon til prefabrikkerte tekniske rom. Blant pilotene som testes:

  • Injeksjonsmasser med sementerstatning og helt sementfrie konsepter.

  • Sprøytebetong med resirkulert tilslag og sementerstatning.

  • Vann- og frostsikringshelv med elementer av celleglass.

  • Prefabrikkerte tekniske rom med integrerte installasjoner.


– Vi jobber med løsninger som kan redusere materialbruk med opptil 50 prosent og samtidig kutte CO₂-utslipp, sier Helene.


Barrierer må brytes ned

En stor utfordring er regelverket.– Nye løsninger hjelper lite hvis regelverket eller risikoviljen hindrer implementering. Vi må ha god dialog med myndighetene og vise at det fungerer i praksis, understreker hun.


Rapporter og veien videre

Nå jobbes det med sluttrapportene for injeksjonsmasse og sprøytebetong, mens vann- og frostsikring og tekniske rom leveres noe senere.– Målet er å gjøre det enklere for industrien å ta i bruk bærekraftige løsninger og forstå barrierene, sier Helene.


ree

2030: En ny hverdag for veibygging?

Hvordan ser hun for seg fremtiden?– Jeg håper vi ser betydelig flere bærekraftige løsninger, mer gjenbruk av materialer og større vilje til å prøve nytt.


Tre ord om prosjektet? – Samarbeid, innovasjon og gjennomføringsevne.


Hva bør folk vite om BVM? – At vi tester bærekraftige løsninger for alle deler av veikonstruksjon og flytter barrierer gjennom pilotering.

 
 
 

Siste innlegg

Se alle
Nyhetsbrevet for oktober 2025

Vi har fått den første sluttrapporten fra en av våre piloter. Det er en viktig milepæl for prosjektet, og markerer at vi går inn i en lang sluttspurt. Nå kommer sluttrapportene med jevne mellomrom uto

 
 
 

Kommentarer


Melde deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste oppdateringene fra prosjektet. 

Takk for din påmelding!

(+47) 926 22 203

© 2035 av Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging

bottom of page