– Vi må utfordre regelverket for å bygge mer bærekraftig
- geirgjervan
- 25. nov.
- 2 min lesing
SINTEF-forskeren leder delprosjektet om tunnel i BVM-prosjektet. Målet er klart: mindre utslipp av CO₂, smartere materialbruk og løsninger som kan endre hele bransjen.
– Dette prosjektet er midt i blinken for oss, sier Helene Strømsvik, seniorforsker og ingeniørgeolog i SINTEF. Hun har ansvaret for delprosjektet som handler om tunneler – et område med store muligheter for både innovasjon og betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser.

BVM-prosjektet skal teste og verifisere nye teknologier som kan redusere utslipp og øke sirkulariteten i veibygging. For Helene handler det om mer enn forskning:– Vi ønsker å utvikle løsninger som faktisk tas i bruk ute på anleggene. Det er anvendt forskning i praksis.
Samarbeid gir resultater
Helene trekker frem samarbeidet som en nøkkelfaktor:– Det er et unikt prosjekt med leverandører, entreprenører, byggherrer og konsulenter rundt samme bord. Det gir et enormt læringsutbytte.
For henne er bærekraft både faglig og personlig: – Det handler om å bruke ressursene riktig og redusere behovet for å hente ut nye masser.

Tester alt fra injeksjonsmasse til tekniske rom
Delprosjektet dekker hele spekteret av tunnelarbeid – fra berginjeksjon til prefabrikkerte tekniske rom. Blant pilotene som testes:
Injeksjonsmasser med sementerstatning og helt sementfrie konsepter.
Sprøytebetong med resirkulert tilslag og sementerstatning.
Vann- og frostsikringshelv med elementer av celleglass.
Prefabrikkerte tekniske rom med integrerte installasjoner.
– Vi jobber med løsninger som kan redusere materialbruk med opptil 50 prosent og samtidig kutte CO₂-utslipp, sier Helene.
Barrierer må brytes ned
En stor utfordring er regelverket.– Nye løsninger hjelper lite hvis regelverket eller risikoviljen hindrer implementering. Vi må ha god dialog med myndighetene og vise at det fungerer i praksis, understreker hun.
Rapporter og veien videre
Nå jobbes det med sluttrapportene for injeksjonsmasse og sprøytebetong, mens vann- og frostsikring og tekniske rom leveres noe senere.– Målet er å gjøre det enklere for industrien å ta i bruk bærekraftige løsninger og forstå barrierene, sier Helene.

2030: En ny hverdag for veibygging?
Hvordan ser hun for seg fremtiden?– Jeg håper vi ser betydelig flere bærekraftige løsninger, mer gjenbruk av materialer og større vilje til å prøve nytt.
Tre ord om prosjektet? – Samarbeid, innovasjon og gjennomføringsevne.
Hva bør folk vite om BVM? – At vi tester bærekraftige løsninger for alle deler av veikonstruksjon og flytter barrierer gjennom pilotering.


Kommentarer